onsdag 3 september 2014

En höst-tårta

Trots att jag är en sommar människa ut i fingerspetsarna måste jag erkänna att jag ser fram emot denna höst, alla vackra färger i naturen är nog det som lockar mest. Utifrån detta har jag velat göra en höst-tårta ett tag nu, men alla gånger har man ingen orsak till att göra en sån och att baka en tårta för oss två här hemma är ju ingen idé precis. Mina äldsta barn har flyttat till Åbo för att studera och min yngsta har ryckt in i armén, så det är bara vi två här hemma numera, ja förutom hundarna förstås. Men hundar får inte äta tårta!

Nå i alla fall, det löste sej på bästa vis. Min man sa att på hans jobb har dom börjat bjuda på något gott när dom kommer tillbaka från semestern, och detta berättade han på onsdagkväll när han skulle i jobb på torsdagen. Då sa jag att han får allt vänta till måndagen med att bjuda tantor och farbröder på något gott om han vill ha något hembakat. Alltså, detta löste ju sej så bra att jag fick en ypperlig orsak till att göra min höst-tårta :)

Såhär blev den
Tårtan är gjord på en mörk kakaobotten och fylldes med kinuskimousse med tranbär. Jag spacklade tårtan med smörkräm som vanligt, men denhär gången är den inte täckt med MMF utan med toffemassa. Dekorationerna gjorde jag i sockermassa. Borde ha haft brons glitterspray för att få fram hösttonerna ännu mer, men det hade jag inte denhär gången, så det fick bli vanligt pärlemorspray istället.

Hoppas tårtan smakade och att alla fick sej en bit.

Ha det så bra allihopa!

Kramis// Nilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar